Tilgjengelighets­betraktninger – Dubrovnik

Reise

Reisen til Dubrovnik fortjener noen ekstra (kritiske) ord.
Selve flyreisen gikk i og for seg greit, det som viste seg å være et problem var at flyet gikk til Tivat i Montenegro. Riktig, Montenegro er et annet land enn Kroatia!
Nei, vi hadde ikke gått på feil fly, fra Tivat var det busstransport videre til Dubrovnik.
Vi var klar over dette på forhånd, men hadde ikke lest detaljene i reiseoversikten, så hva det faktisk innebar for reisetiden var vi ikke helt klar over…

Som spastiker er jeg ikke veldig glad i lange flyturer, men stort sett går det noenlunde greit selv når det drar seg over tre timer. Men noen minutter etter at vi var ute av flyet bar det inn i bussen for over tre nye timer i et trangt sete. Det var nok ikke meningen at det skulle ta så lang tid, men saken er at man ikke bare skal inn i et nytt land når man kjører inn i Kroatia, men man skal inn i Schengen-området på nytt! Og ingen vet hvor lang tid slikt kan ta…

fram 27

Fra fergeturen(!) på vei fra flyplassen til hotellet

Og selv om jeg stadig forteller at jeg kan gå med krykker, var det veldig nære på at jeg i stedet gikk på trynet med krykker da jeg skulle “løpe” inn på en bensinstasjon for en tissepause. Med spasmer, vått gulv, og de kraftigste automatiske skyvedørene jeg noensinne har opplevd, ble det litt i overkant spennende! Jeg var veldig glad for at vi skulle være i Dubrovnik i to uker, så vi ikke trengte å måtte tenke på tilbaketuren med en gang.
Reisen tilbake gikk forresten noe raskere, da det ikke tar like lang tid å reise ut av Schengen som inn. Til gjengjeld fikk jeg en litt ubehagelig opplevelse på flyplassen da sikkerhetspersonalet behandlet meg som bagasje og utelukkende kommuniserte med samboeren min. Jeg har opplevd å bli oversett i rullestol før, men ikke i like stor grad som her! Opplever man slikt i land der flyplassbetjeningen har stor makt, men begrensede engelskkunnskaper, vil jeg anbefale at man gjør som jeg: Telle til 10, nikke, smile og komme seg inn på flyet så fort som mulig.

En kjapp oppsummering: Reis gjerne til Kroatia, men jeg vil ikke anbefale å dra via Montenegro. Er du mer eller mindre plaget av spastisitet vil jeg direkte fraråde en slik omvei.

Hotell

Siden vi skulle bo på hotellet i to uker, valgte vi et leilighetshotell, der har man større frihet til å handle inn dagligvarer og ha en enkel egen husholdning. Det er praktisk å kunne styre frokostrutinene selv, ta lunsj i leiligheten hvis man ikke er ute på tur, til og med spise en og annen middag hvis man ikke er opplagt til å gå ut på kvelden.
De aller fleste middagene spiste vi ute, enten i et av hotellets mange etablissementer, eller inne i gamlebyen i Dubrovnik. Lunsjene ble spist både “ute” og “hjemme”.
Radisson Blu Resort & Spa, Dubrovnik Sun Gardens het hotellet! Intet mindre. Hotellet, dvs. “resorten” (fint skal det være) er et stort kompleks med tallrike bygninger. Størst er selve hotellbygningen, lenger bort ligger restaurantene, butikkene, og leilighetene (“residences”).

ute 11

Fint og flatt på hvert av nivåene

Vi hadde bedt reisebyrået om et godt universelt utformet hotell, og selve leiligheten var klart godkjent for en manuell rullestol. Uteområdene var også greie, forutsatt at man har normal armfunksjon, det var nemlig litt stigning fra bygningen vår opp til selve hotellbygningen. Bygningskomplekset lå på flere nivåer, og for å få tilgang til alle nivåer var man avhengig av å dra via heisene i hotellbygningen. Nesten alle restaurantene lå for eksempel på nederste nivå. Litt upraktisk å måtte ta denne omveien hver dag, men det ble vi vant til. Det som var verre var at ingen fortalte oss dette da vi sjekket inn. Vi begynte derfor å prøve oss fram på egen hånd, før vi tilfeldigvis traff på hotelldirektøren som fortalte oss hvordan heisene var organisert.

inne 06

God plass i tilnærmet terskelfri leilighet

Vi endte opp med å ikke bruke spa-tilbudet i noe særlig grad (jeg svømte noen hundre meter og slo hele tiden knærne i bunnen i et innendørs basseng som nok egentlig var ment som avkjøling for dem som hadde vært i badstua), men det var greit å bo på et hotellområde med både restauranter, dagligvarebutikk og muligheter for å kunne trene både med rullestol og krykker. Det ble ikke mye soling og bading, men det skyldtes at været var unormalt kjølig for årstiden. Siden hotellet lå utenfor selve byen, måtte man reise inn med enten hotellets minibuss (under 100-lappen for to personer), eller taxi (en 200-lapp for to personer). Det tok vel en drøyt 20 minutter eller deromkring, så det var ikke noe stort problem. Det ble litt trangt med en stor fastrammestol, både i minibussen og de fleste taxiene, men med litt undervisning av sjåførene gikk det helt fint.

Et absolutt brukbart hotell med rullestol, om ikke helt ideelt akkurat.

Gamlebyen
Gamlebyen ble det naturlige målet for de fleste turene vi tok inn fra hotellet.
Det går greit å komme seg inn i og ut av gamlebyen, men ingen av inngangene er flate, så det kreves litt kraft på drivringene.
Inne i byen er det stort sett fine og flate hovedgater (som den mest kjente Stradun), men jeg brukte lite krykker, dermed kom vi oss ikke opp i gatene langs bymuren. Det er mulig å gå oppe på selve muren også, men jeg valgte å ikke friste skjebnen med krykkene oppe på gammelt murverk…

stradun 1

Stradun er fin og flat

Det fleste butikkene har høye terskler, og selv butikkene med lavest terskler har gjerne varer helt ut i døren, så man skal være litt forsiktig med å ta fart for å komme seg inn…

fd 03

Tersklene var høye, og mange dører ganske smale

Et fåtall butikker er tilnærmet terskelfrie, bl.a. en is-bar, og det er jo hyggelig. Jeg kom meg inn i noen av butikkene med krykker, men det stod så tett med varer at det ikke var helt problemfritt det heller. Mange restauranter har uteservering, så det går stort sett greit å få seg noe å spise. Men ikke like lett å låne toalett bestandig. Vi fant et offentlig HC-toalett i enden av hovedgaten Stradun, og brukte stort sett det (mot en euro eller to)
Vi vurderte å ta en sightseeingbåt for å se byen fra havet, men båtene som hadde den typen turer hadde dårlige landganger. Jeg ble tilbudt å bæres ombord, men forsikringene om at “det skulle gå så bra” virket ikke veldig betryggende… Angrer kanskje litt på at jeg feiget ut, men jeg blir fort nervøs når jeg skal prøve meg i nye og potensielt våte miljøer, enten det er med krykker eller rullestol.

Alt i alt er det fullt mulig å få med seg mye av stemningen i gamlebyen med rullestol, og man kan finne mange gode fotomotiver, men det er ikke til å komme fra at man også går glipp av en del.

To andre ekskursjoner

- Lapad

En dag tok vi taxi til halvøya Lapad for å se litt mer av Dubrovnik.
Det er en variasjon fra gamlebyen, men området preges likevel sterkt av turisme. Greit å få med seg, men det gir ikke følelsen av å oppleve noe autentisk kroatisk. Vi hadde store planer om å ta en vanlig rutebuss, som vi ble fortalt var rullestoltilpasset, og gå av på en tilfeldig holdeplass utenfor turistområdet, men det ble litt i overkant ambisiøst. Dessuten er byen ganske bakkete flere steder, og dette skulle være en avslappende ferietur!

ig 19

Av og til kan man oppføre seg som en ekte turist!

- Fjellet Srđ

Det går en gondolbane opp på fjellet over byen, den nedre holdeplassen er rett ved gamlebyen. Det er en liten kneik opp til holdeplassen som jeg fikk litt dyttehjelp til, men det er uproblematisk å komme seg inn med rullestol, og turen opp gikk fint.
Det er flott utsikt fra publikumsplattformen, men heisen for å komme opp på taket av bygningen virket ikke.

fjell 22

Utsikt m/svevebanen

Området rundt er ganske kronglete, så for å komme meg litt rundt der oppe måtte jeg bruke krykkene. Det er imidlertid ikke veldig mye man går glipp av om man må holde seg på publikumsplattformen.

Oppsummering

Kroatia er et fint land å besøke, selv om den gjennomsnittlige universelle utformingen ikke er helt på topp. Det er mange fine (rullestol-)opplevelser i Dubrovnik, men kanskje ikke mange at vi drar tilbake akkurat dit hvis vi skal besøke Kroatia igjen. Da blir det mest sannsynlig området rundt Split eller deromkring, litt lenger nord på kysten, for å se noen andre områder av landet også.

Kom du til denne siden fra rullestolsiden min, kommer du tilbake dit ved å trykke her.